Sponsering

Sponsering – Goodwill eller markedsføring

Hvorfor skulle én virksomhed, beslutter sig for at give penge til en anden virksomhed eller organisation? ”Når det regner på præsten, drypper det på degnen” måske? Nej, der er som regel en bagtanke bag sponsoratet. Denne bagtanke kan være meget, øget goodwill eller øget kendskab til sit produkt. Sport er fantastisk til netop dette. Kontakt med kunden.

Den moderne udvikling, åbner op for et hav af muligheder for sponsorer. Den engelske Premier Leagues seneste TV aftaler indbringer hver Premier League klub ca. 800 mio. danske kroner. Premier League sendes i mere end 200 områder verden over, og har mere end 80 tv-stationer. Det skaber et kæmpe marked for en evt. sponsor.

Basketballstjernen LeBron James skrev i december måned under på en ny personlig kontrakt med Nike. En kontrakt, der forventes at indbringe LeBron James i omegnen af $500 mio. over de næste 15 år. Han har i forvejen ”tjent” ca. $240 mio. i sponsorater fra Nike siden han blev professionel. Er det penge i et sort hul for Nikes vedkommende? Hvordan kan én mand, være så meget værd i kraft af hans navn og person? LeBron James sko-linje hos Nike rundede i 2013 $1 mia. i salg.

Branded content er noget vi ser mere og mere i amerikansk sport. Et af de mest kendte, og mest sete, er Pepsi’s ”Uncle Drew” serie med NBA stjernen Kyrie Irving. Serien har rundet 100 mio. afspilninger på Youtube og vandt i 2013 en Addy Award for bedste branded content reklame spot.

Vi ser det også herhjemme, hvor Esben Bjerre og Peter Falktoft (kendt som Monte Carlo), laver interviews for Euroman med kendte mennesker i en bil, mens de kører rundt i Danmark, og hele tiden referer til Euroman artikler. Det handler ikke længere om for virksomhederne at have deres navn/logo set sammen med en kendt person, eller klub/organisation. Nu skal der bruges ressourcer på at aktiverer det.

Sponsorater kan blive en ualmindelig god forretning, hvis disse aktiveres på den rigtige måde.

Antal anslag: 1968

Artikler:
http://sponsormedvilje.dk/er-det-traditionelle-sponsorat-doeende/
http://uk.businessinsider.com/nike-gave-lebron-james-a-lifetime-shoe-deal-2015-12?r=US&IR=T
http://operate.dk/zoom/sponsering-eksponering-partnerskab

Rapporter:
”Luk Logoland – En bog om intelligent sponsering” af Morten Østergaard og Tomas Olesen, 2009.

”Sponsorship Spending Report – Where The Dollars Are Going And Trends For 2015” af IEG
http://www.sponsorship.com/IEG/files/4e/4e525456-b2b1-4049-bd51-03d9c35ac507.pdf

”Sponsorstrategi for sponsorudbydere – Hvordan sponsorudbydere kan tiltrække relevante sponsorer” – af Jeppe Bech, 2010.
http://www.kommunikationsforum.dk/log/multimedia/PDF%20og%20andre%20dokumenter/Specialer/Sponsorstrategi.pdf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s